1 Grei ut om saka di
2 Samle underskrifter
3 Få saka vurdert

    Redd skolegården på Vollebekk - utred konsekvensene før høyblokka godkjennes

    Oslo
    Redd skolegården på Vollebekk - utred konsekvensene før høyblokka godkjennes
    Oppretta: 27.06.2026 av Inga Fahre Lutro
    Sluttdato for signering: 31.07.2026
    For snart ti år siden vedtok Oslo bystyre at det kan bygges en 59 meter høy boligblokk rett ved Vollebekk skole. Nå nærmer prosjektet seg endelig godkjenning. Plan- og bygningsetaten behandler nå den omprosjekterte byggesøknaden, og et positivt vedtak kan komme når som helst. Høyden på bygget er allerede politisk vedtatt og ligger utenfor etatens myndighet å endre. Nå handler saken om hvorvidt prosjektet oppfyller lovens krav og kan godkjennes slik det foreligger. I 2016 ble det ikke gjort en tilstrekkelig konsekvensutredning før det politiske vedtaket ble fattet. Før utbyggingen ved Vollebekk skole får grønt lys, fortjener foreldre, elever og innbyggere svar på ett spørsmål: Er den samlede virkningen for skolegården faktisk vurdert nå? Hvis konsekvensene er godt nok vurdert, bør bystyret enkelt kunne vise det. Hvis ikke, bør ingen ha hastverk med å godkjenne prosjektet. Vi ber bystyret stanse byggesaken til konsekvensene er grundig vurdert. Barnas oppvekstmiljø, skolegården og nærmiljøet må bli tatt på alvor før det fattes en endelig beslutning. Plan- og bygningsetaten har tidligere krevd omfattende omprosjektering av prosjektet. Vi mener det fortsatt er ubesvarte spørsmål om konsekvensene for skolegården, barnas oppvekstmiljø og den samlede utbyggingen. Og kan fortsatt ikke se at konsekvensene for skolegården er tilstrekkelig utredet. Vi ber derfor bystyret om å stanse byggesaken til: *konsekvensene for skolegården er grundig vurdert *den samlede virkningen av hele utbyggingen er vurdert Barnas skolegård kan ikke bygges på nytt. Derfor må beslutningen tas på et trygt og godt grunnlag. Skriv under hvis du mener bystyret må stoppe opp og utrede konsekvensene før høyblokka godkjennes.

    7 kommentarar:

    Hanne Fredheim

    Sundag 28.06.2026
    Nei takk til OBOS sin fallos på Vollebekk! Vil virkelig OBOS fremstå som grisk eiendomsutvikler som ødelegger nabolag, skole og barnehage kun for egen vinning? Det er ingen skam å snu! OBOS vil bli hyllet for det.

    Sonja cavallius

    Sundag 28.06.2026
    De snakker om ‘signaturbygg’!? Det må da jammen meg være signaturbygg nok på Vollebekk med pipa og domen på Haraldrud gjenvinningsstasjon? Ikke mer blokker her nå, la det være igjen noe grønt ungene kan få gå på.

    Ritchie Hill

    Laurdag 27.06.2026
    Dette blir for dumt , nei takk til dumme bolig prosjekt bare for a utbyggere skal skille seg ut . Skader ikke å bruke hue litt og forstå at dette er for dumt .

    Kristine Tollefsen

    Laurdag 27.06.2026
    Nei takk!!! Vi har ikke nok barnehage - og skoleplasser til de Vollebekkerne som allerede bor på Vollebekk så hvorfor i alle dager skal det bygges mer!!! Infrastruktur må på plass før noe mer bygges!!! Utvidelse av Vollebekk skole? JA TAKK!!!!

    Kristine Tollefsen

    Laurdag 27.06.2026
    Nei takk!!! Vi har ikke nok barnehage - og skoleplasser til de Vollebekkerne som allerede bor på Vollebekk så hvorfor i alle dager skal det bygges mer!!! Infrastruktur må på plass før noe mer bygges!!! Utvidelse av Vollebekk skole? JA TAKK!!!!

    Trude-Sofie Anthonsen

    Laurdag 27.06.2026
    Høyblokk, nei takk. Hilsen nabo

    Kirsten Mauseth

    Laurdag 27.06.2026
    Hvorfor skal såpass mye boligbygging, fortetting, etablering av svære av bilforretninger og andre firmaer skje i Groruddalen. I bydel Bjerke. Det er allerede etablert massive boligområder her, og enda 3 svære boligprosjekter er under bygging. Det er oversprengt kapasitet på skolene, i idrettslagene, på fotballbaner, på tbaner/busser. Innbyggerne og ungene våre er slitne av all bygging som har pågått siste 12 år. Nå må dette få en slutt. Vær så snill.

    Legg til kommentar

    Kommentarar som ikkje er signert med fullt namn, eller på anna vis bryt med vilkår for bruk, vil bli sletta.

    Skriv under denne saka

    Fyll inn namn, adresse og postnummer for å signere saka. Du må oppgje desse opplysningane slik at signaturen din kan verifiserast.