1 Grei ut om saka di
2 Samle underskrifter
3 Få saka vurdert

    Offisiell Anerkjennelse av Private Cannabis Sosial Klubber (CSK) uten Økonomisk Erverv - En modell for verdighet, frihet og bekjempelse av organisert kriminalitet i Oslo

    Oslo
    Offisiell Anerkjennelse av Private Cannabis Sosial Klubber (CSK) uten Økonomisk Erverv - En modell for verdighet, frihet og bekjempelse av organisert kriminalitet i Oslo
    Oppretta: 21.10.2025 av Roar Mikalsen
    Sluttdato for signering: 21.04.2026
    Vi ber Oslo Bystyret om å anerkjenne private Cannabis Sosial Klubber (CSK) uten økonomisk erverv som en lovlig og nødvendig modell for å bekjempe organisert kriminalitet i Norge. Denne modellen er identifisert i 13 europeiske land som et konstruktivt bidrag til folkehelsen, støttet av rapporter som viser at repressive forbudspolitikker fører til uforholdsmessige skader. Som Europarådets Resolusjon 2335 (2020) slår fast: “The Assembly notes that strong evidence suggests that purely repressive policies which ignore the realities of drug use and dependence have been counterproductive and generated large-scale human rights abuses. These include highly damaging spillover effects in terms of public health and mortality rates, violence and corruption, discrimination, stigmatisation and marginalisation, disproportionate sentencing and prison overcrowding.” Flere land regulerer derfor cannabis for å beskytte folkehelsen. CSK-modellen, inspirert av den spanske CSC-modellen, bygger på FNs syn på personlig bruk og representerer en vinn-vinn-løsning. Uansett holdning til cannabis, bør alle motsette seg organisert kriminalitet og støtte frihet under ansvar. 60 år med forbud har ikke redusert tilbud eller etterspørsel, men svekket statens autoritet, skapt stigma og kriminelle problemer for anslagsvis 500 000 nordmenn som er brukere eller pårørende. Prop. 92 L (2020-2021) viser at dette skjer uten påviselig gevinst, mens gjengproblematikken øker. Trusselen fra utenlandske karteller utgjør en alvorlig fare for rikets sikkerhet, og vi oppfordrer til støtte for denne internasjonalt anerkjente modellen. Bystyret trenger ikke frykte motstand fra Justis- og beredskapsdepartementet. Oslo Politidistrikt har i over ett og et halvt år vist de facto toleranse overfor klubbvirksomhet, med tre klubber som opererer uten inngripen. Klubbene har søkt samarbeid med politiet for bedre folkehelsebeskyttelse, og det er ingen vei tilbake. Ikke bare har Riksadvokaten bidratt til en svekkelse av idealet om et narkotikafritt samfunn, men straff på tilbakeviste premisser er per definisjon vilkårlig. Ved å bygge virksomhet på prinsipielt grunnlag, har klubbene bevist sin rettmessige plass i samfunnet, og faglig ansvar innebærer å skille mellom lovlige aktører og kriminelle. Dette forklarer politi- og påtalemyndighetens stille aksept av cannabisklubber. Justis- og beredskapsdepartementet har siden Straffelovskommisjonens NOU 2002:4 hatt ansvar for å utrede mindre inngripende tiltak, men den offentlige panikken som påvises i rusreformrapportene gjør at maktmidler, budsjetter og prestisje prioriteres på bekostning av rettigheter. Rolleforståelsesutvalget påpekte konflikten mellom styringsjuss og rettighetsjuss som et problem for rettsstaten, og om forslaget vedtas, vil Oslo bystyre bidra til å løse dette. Det finnes ingen logisk grunn til at privat vinimport er tillatt mens privat cannabisimport er forbudt, gitt at cannabis er mindre skadelig enn alkohol. Fokus må være på å eliminere det svarte markedet gjennom samarbeid med politiet, som vil gjøre det enklere å identifisere reelle kriminelle. Fordeler ved Forslaget 1. Økonomisk Gevinst og Minimal Regulering Modellen er en økonomisk lettelse for Oslo kommune og staten, ved å erstatte kostbar kriminalitetsbekjempelse med inntekter fra lønnsbeskatning, arbeidsgiveravgift og moms på leie av lokaler. Klubbene fremmer selvregulering og verdighet for voksne brukere, uten behov for streng byråkratisk kontroll. Klubber som ikke overholder ansvar, må fjernes. Klubbene vil føre statistikk over import, avlinger og distribusjon for eventuell myndighetskontroll. 2. Komplement til Rusreformen Rusreformen retter seg mot misbrukere, mens dette forslaget gir uproblematiske brukere et kvalitetssikret alternativ til det svarte markedet. Brukere får tilgang til høykvalitetsprodukter fra regulerte markeder som i USA og Canada. Cannabis betraktes som rusmiddel, ikke narkotika, da det gir mindre påvirkning enn alkohol for daglige brukere. Røykeloven gjelder ikke private klubber. Aldersgrense: 21 år. Personlig bruk tillates innen rimelige grenser, uten unødvendig etterforskning. 3. Strategi for Bekjempelse av Kriminalitet og Avvisning av Monopol Klubbene vil tilby priser som underbyr organisert kriminalitet, og dermed knuse det svarte markedet. Et statlig monopol avvises, da det ikke kan konkurrere på pris og dermed ikke vil eliminere kriminaliteten. Oslo kommune bør, i samarbeid med politiet, etablere en ordning for utlevering av beslaglagt cannabis fra Tollvesenet til registrerte CSK-er. Politiet bør også opprette en spesialgruppe som klubber kan kontakte om utfordringer forbundet med driften og press fra hensynsløse aktører. Best mulig utvikling sikres ved lokal produksjon, og for fremtiden foreslås samarbeid med Direktoratet for medisinske produkter (DMP) for lisens til dyrking og import. 4. Juridisk Grunnlag og Integritet i Lovverket Forslaget bygger på over 20 års forsømmelse av fagansvar. Det styrker Grunnloven ved å prioritere rettigheter over styringsjuss, i tråd med Rolleforståelsesutvalget. FN-konvensjonen av 1988 (Artikkel 3, Paragraf 4(d)) krever ikke straff for personlig besittelse eller lovlig produksjon, og CSK-er utøver foreningsfrihet (Grunnloven § 101, EMK Artikkel 11) og rett til privatliv (§ 102, EMK Artikkel 8). Dette verner minoriteter og deres rett til å samles i fredelig demonstrasjon. Import og dyrking til CSK uten erverv er et lovlig gråområde fordi det begrenser skade som følger av forbud. Klubbens beholdning vurderes etter skjønn basert på medlemsbehov, og sivil ulydighet har vært nødvendig for å motvirke negative dynamikker. Forbud nærer organisert kriminalitet og sprer utrygghet, og sivil ulydighet er benyttet for å snu en ødeleggende trend. Oslos cannabisklubber viser ikke bare at grunnloven fortsatt har vekt; det er et tiltak som trygger brukere og samfunn, og vi søker minnelig løsning for avklaring. Anmodninger til Oslo Bystyret I samsvar med reglene for innbyggerforslag, som krever minst 300 underskrifter fra personer bosatt i Oslo kommune, fremmer vi følgende konkrete vedtak: • Anerkjennelse av Modellen: Vedta at private CSK-er anerkjennes som lovlig modell for registrering og drift i Oslo, med omsetning til medlemmer til priser som underbyr kriminalitet, uten særskatt eller statlig monopol. • Lokal Veiledning og Kvantum: Vedta veiledning for ikke-håndheving av cannabisrelaterte saker i CSK-er. Kvantum vurderes av klubben basert på medlemsbehov, uten statlig overstyring. • Initiere Næringskode: Anmode Brønnøysundregistrene om egen næringskode for CSK-er for å sikre åpenhet og tilsyn. • Samarbeid om Beslag: Etablere samarbeid med Oslo politidistrikt for utlevering av beslaglagt cannabis adressert til registrerte CSK-er, som forebyggende tiltak. • Nasjonal Anmodning: Sende sterk anbefaling til Stortinget om nasjonal avkriminalisering av CSK-modellen. En Appell til Borgere og Beslutningstakerne I 60 år har historikere, kriminologer, rettssosiologer, og jurister sett jakten på syndebukker som førende for ruspolitikken. Det er 30 år siden Johs Andenæs innså at forbudet utgjør vår tids største misbruk av straffeapparatet, og det er uforståelig at medmenneskelighet ikke leder til erkjennelse av at daglige cannabisbrukere ikke utgjør en trussel, men at forbudet selv driver kriminaliteten. Forbudet har skapt høy profitt for kriminelle organisasjoner ved å gjøre varen eksklusiv, mens et stort marked tvinges til det svarte markedet. Hadde signaleffekten virket som tenkt, ville ikke den sosiale aksepten økt gjennom 60 år. Det eneste signalet som et forbud sender er forakt for menneskerettigheter og sunn fornuft, og vi kan endre dette ved å tillate et oversiktlig, lovlig marked. Med respekt for demokratiet og rettsstaten, Lasse Øien Styreleder, Pionér Fagforening Cannabis Roar Mikalsen Leder for AROD og Folkehelseforbundet

    5 kommentarar:

    Per Andreas

    Torsdag 23.10.2025
    Dette er uten tvil et godt tiltak for å få kontroll på ungdomskriminaliteten. Synd at ikke flere politikere tar til ordet om dette selv, og kommer med slikt forslag.

    Nils Arne Engebakken

    Onsdag 22.10.2025
    Skulle ønske det ikke bare var Oslo!! Trenger sånn i Innlandet også!

    Oddgeir Aasen.

    Tysdag 21.10.2025
    Jeg er for Legalitetsprinsippet og åpne opp for cannabis kaffer . Cannabis skulle ha vært legalisert for mange år siden. Sånn at de unge kjøper cannabis i stedet for å måtte gå på gaten der de harde stoffene finnes. Dette kommer til å gjøre at det blir mye mindre rekruttering til harde stoffer.

    Lasse Øien

    Tysdag 21.10.2025
    Private klubber er den beste løsningen for Oslo, og Norge nå.

    Christian nordby

    Tysdag 21.10.2025
    Jeg er for og kunne åpne klubber!

    Legg til kommentar

    Kommentarar som ikkje er signert med fullt namn, eller på anna vis bryt med vilkår for bruk, vil bli sletta.

    Skriv under denne saka

    Fyll inn namn, adresse og postnummer for å signere saka. Du må oppgje desse opplysningane slik at signaturen din kan verifiserast.